Oversikt over Statens standardavtaler?

Staten bruker i dag åtte kontraktsmaler på IT-område, med følgende titler:

• Bistandsavtalene (SSA-B og SSA-B enkel)
  • Driftsavtalen (SSA-D)
  • Kjøpsavtalen (SSA-K)
  • Oppdragsavtalen (SSA-O)
  • Rammeavtalen (SSA-R)
  • Smidigavtalen (SSA-S)
  • Utviklings- og tilpasningsavtalen (SSA-T)
  • Vedlikeholdsavtalen (SSA-V)

Bistandsavtalene brukes for å regulere fagarbeid som skal ytes av et eksternt konsulentselskap som stiller IT-ekspertise og kapasitet til disposisjon for korte oppdrag.

Driftsavtalen regulerer statens kjøp av tjenester fra IT-selskaper som skal være ansvarlige for «driften» av de IT-løsningene og systemene de forskjellige statlige organer bruker. Avtalene brukes for mer langvarige kontrakter, og regulerer særlig driften iht opprinnelige forutsetninger, samt statens rett til å kreve endringer i driften.

Kjøpsavtalen anvendes til anskaffelse av standardisert programvare og utstyr som ikke har behov for utvikling, testing eller godkjenning.

Oppdragsavtalen regulerer forskning og utviklingsoppdrag av kortere varighet hvor en ekstern IT-konsulent leies for å fullføre et konkret IT prosjektoppdrag, hvor konsulenten vedblir ansvarlig for at resultatet oppnås.

Utviklings- og tilpasningsavtalen har som formål å regulere tilvirkning av skreddersydd programvare for staten hvor både staten og IT-selskapet skal samarbeide ift mål, spesifikasjoner, og endringsarbeid som skal gjøres.

Rammeavtalen brukes av statlige organer etter anbudsrunder når de søker å knytte til seg en eller flere IT-leverandører i en pool for en senere inngåelse av konkrete avtaler om enten utvikling av programvare, eller IT-drift, vedlikehold, etc. til gunstige vilkår for staten.

Vedlikeholdsavtalen brukes, som navnet avslører, for å regulere vedlikeholdsoppdrag hvor konsulenten skal sørge for at programvare og IT-løsninger som er i bruk fungerer, og at feilene som oppdages eller som dukker opp under vanlig bruk rettes opp.

Smidigavtalen er statens mest kompliserte avtaleverk innen IT, og er beregnet for større kjøpskontrakter av spesialtilpassede programvare og løsninger med dertil knyttede IT-tjenester slik som opplæring, vedlikehold. De brukes for oppdrag hvor også staten bidrar med betydelige IT-kapasitet for fullføring av prosjektet.

Statens standardavtaler forvaltes av Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI).

•   Det er uforpliktende å ta kontakt med oss