I denne artikkelen vil vi gjennomgå:
- Hva er et varemerke?
- Hva koster det å sende inn en varemerkesøknad?
- Patent på navn
- Hvorfor bør du søke varemerke?
- Hva kan du registrere som varemerke?
- Hvordan registrerer/sikrer du et varemerke?
- Internasjonal varmerkeregistrering
- Hvor lenge varer en varemerkeregistrering?
- Hva skjer når et varemerke er registrert?
- Innsigelse mot varemerke
- Administrativ overprøving av varemerke
- Fornyelse og bruk av varemerke
- Er merket registrert av andre?
- Varemerkeporteføljeforvaltning
- Gratis nedlasting av guide
- Advokathjelp ved varemerkeregistrering
Bedriften må registrere varemerkene sine for å:
- Unngå at andre aktører urettmessig utnytter disse
- Sikre selskapets verdi
- Sikre at man ikke krenker andres rettigheter
Hva er et varemerke?
Et varemerke er det kjennetegn som benyttes for å skille produktet eller tjenestene fra andre aktører i markedet. Har kunden en positiv assosiasjon til ditt produkts navn, vil man velge dette i konkurranse med andre liknende produkt.
Det er derfor svært viktig å sikre bedriftens rettigheter for å unngå at andre lar seg friste til å utnytte dine merker til sin fordel.
Samtidig vil det å sikre bedriftens varemerke også hindre at man krenker andre aktører sine rettigheter.
Hva koster det å sende inn en varemerkesøknad?
Innsendelse av varemerkesøknad i Norge har følgende kostnad:
7500 + mva (Salær Codex Advokat)
+ 2900* (Offentlig avgift Patentstyret)
Innsendelse av varemerkesøknad i EU har følgende kostnad:
8000 + mva (Salær Codex Advokat)
+ EUR 1050 (Offentlig avgift EUIPO*)
I tillegg bistår Codex Advokat med internasjonale søknader i svært mange andre land, dette inkluderer USA, Kina etc.
Ved WIPO-søknad har vi en fast innsendelsespris på NOK 12.000,-
Patent på navn
«Patent på navn» er en betegnelse som brukes av mange om varemerkeregistrering. Betegnelsen er begrepsmessig ukorrekt. Hvis man vil sikre sitt navn må det gjøres gjennom en varemerkesøknad. Ønsker man derimot å sikre seg en enerett til en oppfinnelse, så er det patent som er svaret.
- Les mer om: Patent på navn
Hvorfor bør du søke varemerke?
Et godt varemerke har som nevnt stor verdi. Det er bedriftens ansikt utad og det som markedsføres.
Samtidig er det svært viktig å sikre sitt varemerke for å unngå risikoen for å krenke andre aktører. Hvis man benytter et varemerke som ikke er registrert, så er det en risiko for at dette varemerket kan krenke andres registrerte rettigheter. Gjennom en registreringsprosess hos Patentstyret vil det avklares om merket vil kunne krenke andres registrerte rettigheter. Bedriften bør derfor så tidlig som mulig sikre seg at varemerket ikke krenker andre aktører.
Hva kan du registrere som varemerke?
- Ordmerker som for eksempel Freia og Telenor
- Figurmerker som for eksempel hvalen fra Hval sjokolade eller buen fra Nike.
- Kombinerte merker som inneholder både ord og bilder, som for eksempel Farris Bris flasketikket
- Slagord som for eksempel «Rent mel i posen»
- Tredimensjonale merker, for eksempel Coca Cola sin særegne glassflaskeform
- Tall og bokstaver, for eksempel VY og 4711
- Lydmerker, for eksempel løvebrølet i MGM filmintroen
Hvordan registrerer/sikrer du et varemerke?
Et varemerke i Norge må søkes hos Patentstyret. Det er viktig at merket søkes for de varer og tjenester som merket benyttes. Etter søknaden er levert, kan man ikke legge til flere varer og tjenester i søknaden.
Patentstyret vil vurdere søknaden og enten innvilge eller avslå søknaden. Det er her viktig å benytte profesjonell hjelp slik at søknaden har størst mulig sjanse til å lykkes.
Vil du registrere ditt varemerke raskt og få innsendelsen unna innen 24 timer? Klikk her for bestilling av ditt varemerke i Norge og wordwide.
Den viktigste begrunnelsen for å registrere varemerke er at man ved registrering slipper å måtte dokumentere at varemerket er innarbeidet i Norge, samt at man har konkret dokumentasjon på at merket er registrert. Dokumentasjonen kan brukes blant annet for å få stanset konkurrenter som krenker varemerkeregistreringen.
- Les mer om: Registrering av varemerker i Norge
- Les mer om: Registrering av varemerker utenfor Norge
- Les mer om: Registrering av varemerker i EU
Internasjonal varmerkeregistrering
Har bedriften internasjonal tilstedeværelse er det viktig å beskytte merkevaren i alle land.
Hvis bedriften har salg i for eksempel EU bør varemerket sikres i EU. Slik beskyttelse kan sikres gjennom en varemerkesøknad i EU mot en mindre kostnad.
Har bedriften tilstedeværelse i andre land, f.eks. USA eller Kina, så er det viktig å søke merket registrert der. I den forbindelse er det viktig å benytte advokat som kan bistå.
Les mer om hvordan Brexit påvirker EU-varemerker.
Hvor lenge varer en varemerkeregistrering?
En varemerkeregistrering varer i 10 år av gangen. Dette betyr at i prinsippet kan en varemerkeregistrering vare evig, så lenge den fornyes hvert tiende år.
Hva skjer når et varemerke er registrert?
Når et varemerke er registrert, er merket beskyttet for de varer og tjenester det er søkt for innen næringsvirksomhet. Dette innebærer at ingen andre kan ta i bruk samme varemerke innenfor disse områdene.
Når man har et godt varemerke vil andre aktører bevisst eller ubevisst kunne forsøke å utnytte det ved å legge seg så nærme som mulig opp mot varemerket. Det er derfor viktig å være oppmerksom. Er disse varemerkene gått til registrering, kan man angripe dem på ulike måter.
Innsigelse mot varemerke
En innsigelse innebærer at en tredjepart protesterer mot din oppnådde registrering. En slik innsigelse må innleveres innen tre måneder fra ditt merke ble publisert til registrering.
Hvis det kommer inn en innsigelse vil du få anledning til å imøtegå denne. Her er det viktig å benytte profesjonell hjelp, slik at dette håndteres best mulig. Når begge parter har fått satt frem sin argumentasjon, vil Patentstyret fatte en avgjørelse. Enten opprettholdes registreringen, eller så nektes merket registrert.
- Les mer om: Innsigelse mot registrert varemerke
Administrativ overprøving av varmerke
I de tilfeller hvor innsigelsesfristen er utløpt, kan man begjære administrativ overprøving av det registrerte varemerke.
Dette vil altså si at man angriper registreringens gyldighet, og argumenterer for at varemerket er registrert i strid med varemerkeloven og må oppheves.
- Les mer om: Administrativ overprøving av varemerke
Fornyelse og bruk av varemerke
Et varemerke må fornyes hvert tiende år. Dersom merket ikke fornyes, vil registreringen utløpe. Det er viktig å benytte profesjonell hjelp, slik at fornyelser blir håndtert korrekt.
En varemerkeregistrering kan i prinsippet vare evig.
- Les mer om: Fornyelse av varemerke
Selv om en varemerkeregistrering vil kunne vare evig, har man en plikt til å bruke varemerket.
Bruksplikten trer i kraft fem år etter at varemerket ble endelig registrert. Hvis man ikke tar i bruk varemerket, vil tredjeparter kunne begjære varemerket slettet gjennom administrativ overprøving.
- Les mer om: Bruksplikt for varemerke
Er merket registrert av andre?
Hvis du mener ditt merke er registrert av andre, kan det rettes innsigelse eller administrativ overprøving mot merket for å få dette opphevet eller overført. Det er her viktig å benytte profesjonell hjelp.
Varemerkeporteføljeforvaltning
Det oppstår fort et behov for bistand i å håndtere en varemerkeportefølje når antall varemerkesøknader øker. Vi har vårt eget webbaserte system for varemerkeporteføljeforvaltning – C-IPR. Dette produktet gir deg en fullstendig oversikt over ditt selskaps varemerkerettigheter og som vi benytter i kommunikasjon med våre IPR-kunder. C-IPR er tilgjengelig 24 timer i døgnet og er alltid oppdatert.
[Last ned guide]
«5 viktige grunner til å sikre varemerket for din bedrift».
Et ureflektert forhold til varemerkebeskyttelse kan medføre uønskede overraskelser, økonomiske tap og fravær av gevinst.
Advokathjelp ved varemerkeregistrering
Codex Advokat har lang erfaring fra varemerkeprosesser og vil kunne tilby rådgivning av høy kvalitet. Vi vil kunne bistå bedriften fra utarbeidelse av varemerket til merket er registrert, og med overvåkning av markedet for å hindre andre aktører i ulovlig utnyttelse av merket.
Codex Advokat vil også kunne bistå i det tilfellet en annen aktør urettmessig bruker, eller har registrert, ditt varemerke.
Et lite utvalg av de saker vi har jobbet med
- Løpende rettighetssikring og rådgivning for en rekke store norske virksomheter
- Varemerketvist for et av verdens største telekommunikasjonsselskaper
- Varemerketvist for tv kanal og produksjonsselskap
- Varemerketvist for norsk forlag
- Varemerketvist for stort internasjonalt forsikringsselskap
- Ta gjerne en kikk på de varemerker vi har registrert for virksomheter i Patentstyrets base. Søk på «codex advokat»