Krenkelse av varemerker
Forvekslingsfare krever som et utgangspunkt at det foreligger kjennetegnslikhet og vareslagslikhet. Kjennetegnslikheten referer seg til hvor like to varemerker er, mens vareslagslikheten referer til hvorvidt det dreier seg om samme type vare eller tjenester.
Det som så må vurderes er om en ikke ubetydelig del av omsetningskretsen for de varer eller tjenester kan ta feil av varemerkene, eller komme til å tro at det foreligger en kommersiell forbindelse mellom de to varemerkenes innehavere.
For enkelte varemerker er det ikke nødvendig med vareslagslikhet for å finne krenkelse. Dette er merker som er så velkjente og har en slik anseelse at enhver bruk ville medføre en urimelig utnyttelse eller forringelse av dets anseelse.
- Les mer om: Varemerke – Alt du bør vite
Tvisteløsninger etter varemerkeloven
Hvis motparten i tvisten har fått registrert et varemerke tilbyr varemerkeloven ulike former for tvisteløsning.
Hvis man er innenfor tre måneder fra når merket ble publisert som registrert i norsk varemerketidende, kan man rette en innsigelse mot registreringen.
Hvis innsigelsesfristen er utløpt, kan man be om administrativ overprøving av varemerket fra Patentstyret sin side.
- Les mer om: Varemerkeloven: Din [Guide] fra advokaten
- Les mer om: Innsigelse mot registrert varemerke
- Les mer om: Administrativ overprøving av varemerker
Hva gjør våre advokater for deg?
Forsettlige krenkelser av varemerker er straffbare. Dersom noen bruker din bedrifts varemerke eller et merke som er egnet til forveksling vil du kunne ha rett til å få stanset deres bruk, og rett til erstatning for bruken og skade den ulovlige bruken ellers har medført.