Dette får du vite om bruksplikt for varemerker:
- Hva er bruksplikt?
- Registreringsvern
- Når inntrer bruksplikten?
- Hva oppfyller bruksplikten?
- Bli kjent med våre advokater
Hva er bruksplikt for varemerker?
Begrepet bruksplikt er noe misvisende, da det snarere er slik at det vern man har oppnådd ved registrering kan tapes som en følge av at det ikke har vært benyttet for de varer det er registrert for.
Etter varemerkelovens § 4 har den som har et varemerke en enerett til å benytte dette i næringsvirksomhet for sine varer. Varemerke kan sikres enten ved registrering jf vml. § 1 eller ved innarbeidelse jf vml. § 2.
For at et varemerke skal anses som å ha vært tatt i bruk, må det som et minimum ha foreligget et tilbud om levering av varer eller tjenester, som har vært identifisert gjennom bruken av varemerket, eller at et slikt tilbud i alle fall har vært umiddelbart forestående.
- Les mer om: Varemerkeloven: Din [Guide] fra advokaten
- Les mer om: Fare for forveksling av varemerke: Varemerkeloven § 4
- Les mer om: Varemerkeloven § 2
Registreringsvern
En registrering gir altså innehaver av registreringen et vern ovenfor andre. Registreringsvernet kan fornyes for ti år av gangen, og kan således vare evig jfr. vml. § 32.
Registreringsinnehaver kan likevel miste det vernet man har hvis varemerket ikke tas i reell bruk, eller der man slutter å bruke merket jfr. vml. § 37. Merk likevel at det krever en aktiv innsats fra tredjemenn for å få slettet varemerket. I de tilfeller hvor ingen reiser slettelsessak mot varemerket, vil varemerket bestå selv om bruksplikten ikke er oppfylt.
Når inntrer bruksplikten?
Etter vml. § 37 inntrer bruksplikten fem år fra dagen endelig avgjørelse om registrering av merket ble truffet. Du som innehaver trenger altså ikke å ta varemerket i bruk umiddelbart etter at Patentstyret har foretatt registrering. Først etter utløpet av femårsperioden kan tredjemenn begjære registreringen slettet.
Hva som regnes som tidspunktet «endelig avgjørelse» vil variere utfra hvilket tidspunkt varemerkesøknaden har oppnådde endelig registrering, herunder om det har innkommet innsigelse og om eventuell innsigelse er klaget inn for Klagenemda for industrielle rettigheter og videre til domstolen.
Bruksplikten vil altså starter å løpe på ulike tidspunkter avhengig av når endelig avgjørelse om registrering ble truffet. Ta kontakt med oss for veiledning om dere er usikker på når bruksplikten startet å løpe.
Hva oppfyller bruksplikten? – en konkret helhetsvurdering
Det vil avhenge av en helhetsvurdering i konkrete sak om bruksplikten er oppfylt eller ikke. I denne helhetsvurderingen må det foretas en interesseavveining mellom innehavers interesse i å opprettholde registreringen, oppimot tredjemann sin interesse i å få ta merket i bruk.
Det må som et minstekrav være tale om reelt bruk av varemerket. Dette vil si at det rent faktisk har foreligget et tilbud om levering av varer eller tjenester, som har vært identifisert gjennom bruk av varemerket, eller at et slikt tilbud har vært nært forestående. Varemerket må altså ha blitt brukt for å skape eller bevare en markedsandel for de produkter eller tjenester det er snakk om, i motsetning til bare for å reservere rettighetene til varemerket jfr. EF-domstolens dommer 11. mars 2003 i sak C 40/01 Minimax og 27. januar 2004 i sak C 259/02 La Mer Technology.
Codex Advokat har lang erfaring fra saker knyttet til bruksplikt for varemerker og vil kunne bistå din bedrift i vurdering av når bruksplikten startet å løpe, om bruksplikten er oppfylt og i slettelsessaker mot andres manglede oppfylling av bruksplikten. Ta kontakt for en nærmere samtale ved behov.
- Les mer om: Varemerke – Alt du bør vite
Bli kjent med våre advokater i dag
Hvorfor bør du velge Codex Advokat?
• Vi har lang erfaring innenfor varemerkerettslige problemstillinger.
• Vi bistår deg uansett hvor i landet du befinner deg.
• Vi tilbyr fastpris for varemerkesøknader både i Norge og internasjonalt.
• Vi har et stort nettverk av internasjonale samarbeidspartnere, og kan bistå deg med sikring, forhandlinger og tvister relatert til varemerker i de aller fleste land.