Eksempelvis vil aldri ordmerket «kalender» som regel ikke bli godtatt registrert for kalendere. Kunden vil her ikke kunne skille mellom ditt varemerke og andre aktørers bruk av det beskrivende ordet kalender.
For beskrivende ord vil det foreligge et friholdelsesbehov for produktet det gjelder. Dette vil si at alle aktører kan benytte ordet fritt og ingen vil kunne få enerett til ordet for varen/tjenesten. Merk likevel at kalender ikke nødvendigvis vil være beskrivende for for eksempel varer av metall, således vil ikke friholdelsesbehovet være absolutt for enhver vare og tjeneste.
Et varemerke kan heller ikke registreres dersom det kan oppfattes som villedende eller egnet til å forveksles med andres varemerke, foretaksnavn eller navn.
Vårt råd til valg av varemerke må være at man søker et så særpreget som mulig merke. Det klart beste vil være å velge et fantasiord som ikke forbindes med den/de varer/tjenester din bedrift leverer. Dette vil sørge for at merket skiller seg fra andre aktører i bransjen, samt at merket vil feste seg i gjennomsnittsforbrukerens bevissthet.
Hvis mulig bør man unngå beskrivende ord i merket. Har likevel bedriften din ett eller flere beskrivende ord i sitt varemerke foreligger det likevel flere måter man kan få merket registrert på. Man kan søke merket registrert som et kombinert merke, dvs. sammen med en figur/logo. Et annet alternativ vil være å søke merket registrert med grunnlag i innarbeidelse, dvs. at merket er særlig kjent som din bedrifts kjennetegn innenfor den aktuelle bransje, i slike tilfeller vil det kunne være mulig å få registrert beskrivende ord.