Åpningen skyldes et EU-direktiv om villedende og sammenlignende reklame (Direktiv 2006/114/EC), som er innlemmet i norsk rett gjennom forskriften om sammenlignende reklame.
Sammenlignende reklame i næringslivet er likevel strengt regulert og må, for å være lovlig, være i samsvar med vilkårene i forskriftens § 3, jf direktivets artikkel 4.
Det er særlig viktig at reklamen ikke er villende, at den er objektiv, at påstandene som fremsettes i reklamen er etterprøvbare, at den ikke skaper forveksling med konkurrentens produkter eller kjennetegn, og at den ikke utnytter goodwillen som ligger i konkurrentens varemerker.
Dersom et av vilkårene ikke er til stede kan reklamen være i strid med forbudet mot anvendelse av villedende forretningsmetoder i markedsføringsloven § 26.
Erstatningsansvar
Domstolene fører kontroll over anvendelse av denne bestemmelsen. Overtredelser kan medføre erstatningsansvar.
NKU
Næringslivets konkurranseutvalg (NKU), som er et selvdømmeorgan opprettet av næringsdrivende, kan også på forespørsel fra en part avgi rådgivende uttalelser når det får spørsmål om sammenlignende reklame er i strid med markedsføringsloven § 26.
Uttalelsene fra NKU legges betydelig vekt på i domstols praksis, og prosessen er rimeligere enn domstolsbehandling.
Ta kontakt med Codex dersom din bedrift har spørsmål om sammenlignende reklame. Vi har god og lang erfaring med det.
- Les mer om markedsrett på vår hovedside om markedsrett.