- Hovedside>
- Markedsrett>
- Prisløfter i markedsføring
Prisløfter i markedsføring
Bruk av prisgarantier, prisløfter og påstander om at en er billigst er saker som ofte havner hos Forbrukerombudet etter klager fra konkurrenter.
Markedsrådet har i en sak fra desember 2008 tatt stilling til markedsføringen til den tyske byggkjeden Bauhaus etter at deres annonsering ble klaget inn av Coop Norge AS.
Bauhaus fikk i denne saken medhold i Markedsrådet i at deres prisløfte i annonsering ikke var villedende og i strid med markedsføringslovens §§ 2 og 3. I brosjyrer, kundeaviser og på internett hadde Bauhaus reklamert med et «lavprisløfte» som gikk ut på bl.a.:
- At de alltid forsøkte å være best på pris
- At de hadde en «prispatrulje» som jevnlig sjekket konkurrentenes priser
- At de alltid satte ned prisene dersom de oppdaget at de er for høye i forhold til konkurrentenes priser
- At dersom kunden fant et identisk produkt til lavere pris hos en konkurrent så tilbød Bauhaus produktet til den lavere pris med tillegg av et prisavslag på 12 %.
Må kunne dokumenteres
Markedsrådet har i tidligere saker uttalt at reklameutsagn om å være «billigst», «rimligst» og tilsvarende formuleringer må anses villedende og urimelige etter markedsføringsloven dersom annonsøren ikke kan dokumentere at utsagnene er riktige. Hovedspørsmålet i saken var om lavprisløftet måtte forstås som en «billigstpåstand» som utløste krav om dokumentasjon om at påstanden var riktig.
Markedsrådet kom til at en gjennomsnittsforbruker som leste annonseteksten ikke ville oppfatte prisløftet som en påstand om at Bauhaus alltid var billigst. Rådet kom til at annonsenteksten ikke gav uttrykk for annet enn det den faktisk lovet; at Bauhaus ville forsøke å være best på pris, og at de hadde ordninger som skulle ivareta dette målet, bl.a. ved prispatrulje og prisavslag på 12 %.
Det er her en hårfin balansegang mellom lovlig og ulovlig innhold for denne typen annonser, og hver annonse må vurderes for seg. Vi anbefaler derfor bedrifter som har planer om lignende markedsføring om å søke juridisk veiledning ved utforming av annonsering, slik at en sikrer at markedsføringsloven overholdes.
Vi bistår klienter over hele landet.