Varemerket representerer bedriftens identitet i markedet. Et varemerke kan knyttes til kvalitet og omdømme, og er viktig i markedsføringen av produkter og tjenester. På samme tid er varemerket ofte et resultat av en betydelig innsats i form av tid og ressurser fra bedriften. Det er derfor svært viktig å sikre seg eneretten til bedriftens varemerke.
En slik enerett innebærer at ingen andre vil kunne ta i bruk et varemerke som kan forveksles med din bedrifts merke for varer og/eller tjenester av samme eller lignende slag som merket er registrert for. Gjennom en varemerkeregistrering så hindrer man altså at andre forsøker å utnytte den innsats og goodwill som tilligger din bedrift. Hvis slik utnyttelse mot formodning skulle skje vil man stå sterkere i forfølgelsen av dette hvis man innehar en varemerkeregistrering.
Eneretten gjelder bare bruk i næringsvirksomhet, for eksempel bruk av merket på selve varen, på innpakningen, i reklame, i forretningsdokumenter, i muntlig omtale eller på annen måte. Eneretten hindrer ikke privatbruk.